Mountain Buzz banner

Ondergang van de houten roeispaan?

31K views 111 replies 33 participants last post by  weekendalpinist  
#1 ·
Ik schaam me en ben depressief dat ik met mijn Avon Scout met Carlisle-riemen vaar. Hij moet gezien worden met essen of Sitka-sparren. De klassieke oude roeikunstenaars stoppen er een voor een mee. Ik had 30+ jaar lang een set van 10' Swansons met mijn Domar, ze sleten nooit of kregen haaienbeten in de bladen. Ze werden met de boot verkocht en zijn nog steeds sterk. Swanson is een tijdje geleden gestopt. Gull maakt nog steeds roeispanen in Nieuw-Zeeland, maar ik kan er geen meer vinden in Noord-Amerika. Barkley Sound sloot een paar maanden geleden de deuren. Smoker en Sawyer zijn gefuseerd en de huidige voorraad is somber. De enige manier voor mij om momenteel essen Smokers te krijgen, is om ze rechtstreeks van de fabriek te bestellen, een paar maanden te wachten, een enorme verzendkosten te betalen of naar Oregon te rijden om ze op te halen. Geen van de winkels voor rivieruitrusting in Colorado heeft ze op voorraad. Ik ben me ervan bewust dat ik klink als een oude man die vasthoudt aan nostalgie in plaats van nieuwe technologie te omarmen. Misschien wel, maar ik omarm wel zelflozend vloeren en aluminium frames, dus ik ben niet hopeloos. Maar ik dwaal af. De dichtstbijzijnde roeikunstenaar voor mij is Songbird in Moab. Ik heb contact met hem gehad, maar heb mezelf er nog niet toe gebracht om tussen de 400-500 per roeispaan uit te geven voor een kunstwerk. Ik wil gewoon een functionele set houten roeispanen om mijn versleten boot te roeien. Ik vind de prijzen en het uiterlijk van de roeispanen bij Shaw and Tenney mooi, maar de verzendkosten vanuit Maine zijn astronomisch. Ik roei al een paar jaar met de 12' Avon Scout met 8 voet Carlisles die ik ook gebruik met mijn Hyside Mini-Max. Ik denk dat ik gelukkiger zou zijn met 8,5 voet roeispanen op de Scout. Met een zeer lage voorraad rivieruitrusting heb ik niet veel beschikbaarheid gezien van 8,5 roeispanen of assen van welk merk dan ook. Hoe dan ook, als een van jullie Buzzards deals kent voor 8,5 voet roeispanen, bij voorkeur van hout, laat het me dan weten.

#7 ·
Dank je Zach. Zal ze moeten bellen. De online inventaris toont dat de meeste roeispanen niet op voorraad zijn.
Ik had een paar 10' Squaretops besteld met ondiep gesneden bladen, maar besloot om voor composiet te gaan. Ik geloof dat DRE ze toch besteld heeft en dat ze ze misschien hebben. Ik weet niet of dat je helpt of dat ze te lang zijn.

#8 · (Edited)
Hey Randy, yeah I know you are getting the creme de la creme from Levi. I am jealous, but not ready to spend that much just yet. Seems like you are the guy that used to have a line on the old Gull oars. Did they quit exporting to the US permanently?
Ik heb jarenlang geprobeerd meer Gulls te vinden en heb het opgegeven. Ik wilde mijn laatste set echt houden, maar de man die de hele opstelling kocht, wilde ze hebben en bood meer geld dan ik had betaald, dus liet ik ze gaan.

Ik ben het ermee eens dat $600 veel geld is. Als superarme riviergids de afgelopen decennia waren mijn grootste uitgaven de meeste jaren een ambachtelijke houten peddel. Ik ben blij dat ik toen heb geïnvesteerd, want de peddelmaker heeft nu een achterstand van vijf jaar (ik sta nog steeds op de lijst voor een andere vlotpeddel en een andere duckie-peddel).

Ik ben gewoon een houtverslaafde!

#10 · (Edited)
$600/riem voor handgemaakte, op maat gemaakte houten riemen lijkt een schreeuwende deal. Hij is duidelijk een ervaren vakman. Voor $600 wordt hij er zeker niet rijk van.
Ja, mensen willen goedkoop, en daarom verdwijnen de bouwers. Ik vind het leuk dat Dave hier de stijl en kwaliteit herkent! Goede houten peddels en riemen gaan een leven lang mee. Productie-uitrusting niet.

Sawyers zijn hun verkoopprijs niet waard. Vierkante toppen zijn dom en kosten bijna evenveel als deze, maar zijn half zo goed en worden goedkoop gemaakt om ruimte te laten voor de retailmarge.

Iemand bij Sawyer heeft onlangs mijn pro-account verwijderd. Ik zou een paar sloten kopen. Ik denk dat ze het niet leuk vinden dat ik vermeld hoeveel riemen ik in de loop der jaren heb zien breken. Geen belediging voor een old school whitewater merk, ik geef gewoon mijn mening en ervaring. Het zijn de mensen die $400 per riem uitgeven aan iets dat een paar uur duurt om te maken van minder dan geselecteerde houtsoorten die volgens mij de fout maken. Goed hout hoeft niet in carbon te worden gewikkeld...

#11 ·
Ik heb deze een paar jaar geleden gemaakt voor mijn driftboot, met het idee dat ik een paar sets per jaar zou maken. Ik kan me echter niet voorstellen dat iemand zou betalen wat ze zouden kosten om te maken. Ze hebben een geweldige flexibiliteit en zijn ongelooflijk sterk. De dag dat ik deze foto's nam, moesten we de boot een lange sneeuwbal afglijden om te lanceren. Op een gegeven moment bleef hij hangen en pakte een van de roeispanen en boog ver voorbij wat ik het breekpunt zou hebben gedacht, maar hield prima stand. Deze zouden echter veel te zacht zijn voor een beladen vlot. Ik zou graag een paar essen exemplaren willen maken voor mijn vlotten, maar zal moeten wachten op een nieuwe recessie zodat de werkplaats wat langzamer wordt.

#15 ·
Het lijkt erop dat je gewoon een SAWYER Utility Oar Copy krijgt. Het is absoluut dezelfde vorm / kopie. Ik ben dol op mijn Sawyers, oud en nieuw .... ze maken altijd geweldige roeispanen !!! Ze hebben bewezen van deze sport te houden door 3 verschillende eigenaren en zijn altijd een solide bedrijf geweest. Ik heb 3 Sawyer Wood Guide Sticks, 2 daarvan hebben elk 24.000 riviermijl over 20 jaar en worden nog steeds elke dag de hele zomer gebruikt. Sawyer Rules .....

#19 ·
Het lijkt erop dat je gewoon een SAWYER Utility Oar Copy krijgt
Het is zeker dezelfde vorm / kopie
ik ben dol op mijn Sawyers, oud en nieuw .... ze maken altijd uitstekende roeispanen !!!
Ze hebben bewezen dat ze van deze sport houden door 3 verschillende eigenaren en altijd een solide bedrijf zijn geweest
Ik heb 3 Sawyer Wood Guide Stick 2 die elk meer dan 24.000 riviermijlen hebben afgelegd, meer dan 20 jaar lang en nog steeds elke dag de hele zomer worden gebruikt
Sawyer Rules .....
Ik ben fan van Sawyer. Ze maken een degelijk product. Ik bezit Sawyer-producten en zal er meer kopen. Maar het is een industrieel vervaardigd product. En zoals met alles wat industrieel wordt vervaardigd, gaat de kwaliteit achteruit naarmate de productie toeneemt. Zeggen dat Randaddy een 'kopie' van een Sawyer-roeispaan krijgt, is nogal belachelijk. (Ik vermoed dat je gewoon probeert me te irriteren.). Sawyer gebruikt een vorm die letterlijk al duizenden jaren wordt gebruikt. De vorm die Randaddy krijgt, is zeker vergelijkbaar, maar hij is ANDERS. Ik ken de man niet die die roeispanen maakt, maar ik neem aan dat hij zijn hout met de hand uitkiest om de sterkte/het gewicht/de flexibiliteit en de schoonheid te maximaliseren. Ik garandeer dat Sawyer hele eenheden vuren en essen krijgt en dat alles wordt gefreesd, ongeacht knopen, scheuren, nerf of kleur. Er wordt andere zorg besteed aan handgemaakte houtproducten. Ik kan me voorstellen dat die op maat gemaakte roeispanen lijm van hogere kwaliteit gebruiken en dat er veel meer zorg wordt besteed aan het garanderen van een betere hechting en een gelijkmatiger en nauwkeuriger klemmen van het materiaal; iets dat onopgemerkt blijft, maar de levensduur sterk beïnvloedt. Ik ben benieuwd wat hij als afwerking gebruikt, maar het kan niet slechter zijn dan wat Sawyer gebruikt. Elke gids die ik ken, met vierkante Sawyer-toppen, heeft na een paar seizoenen een afbladderende afwerking. Ik ken de methode die ze gebruiken niet, maar ik kan me voorstellen dat die roeispanen door een CNC-spuiteenheid gaan. Ze worden zeker niet geolied of met epoxy gecoat, gevolgd door 12-15 lagen geborstelde jachtvernis. Ik heb een set roeispanen gemaakt. Omdat het mijn eerste set is, moeten er nog veel verbeteringen worden aangebracht in mijn volgende set. Ze zijn echter veel beter dan elke Sawyer-roeispaan waar ik aan heb getrokken. En sterker. (En veel mooier, als ik dat zo mag zeggen.)
Sawyer maakt een geweldig product, maar laten we niet doen alsof we appels met appels vergelijken.

#20 ·
Ik kan me alleen maar voorstellen hoeveel uur je in zo'n project hebt gestoken. Ik prijs je voor het hebben van de vaardigheid en de tools om dat te doen.
Ik heb mijn tijd niet bijgehouden, maar het was niet substantieel. De wenge/kersen/wenge wikkel op het blad kostte de meeste tijd. Zou dat waarschijnlijk niet meer doen, maar het was leuk. Roeiriemen zijn vrij eenvoudig en vrij gemakkelijk te maken. Je zou een set kunnen maken met een decoupeerzaag, een goed afgestelde handvlak, een reservemeter (gemakkelijk te maken) en een slijpmachine met flap- of snijschijven (een schaaf is super handig voor het vormen van het blad, als je weet hoe je er een moet gebruiken). Een vandiktebank en een hoop klemmen zouden mooi zijn als je het lamineert. Uiteraard maakt een goed uitgeruste werkplaats dingen gemakkelijker, maar hoeveel roeispanen hebben Powell en Hang gemaakt aan de oevers van de Green en Colorado? Ik zou iedereen willen aanmoedigen om het te proberen. Het is een ongelooflijk bevredigend project.

#21 ·
Houten roeispanen zijn fijn om mee te roeien, als ze goed gemaakt zijn, maar met het soort misbruik dat ik mijn roeispanen laat ondergaan, kan ik me niet voorstellen dat ik dat soort geld zou betalen, of iets zou hebben met zo'n mooie afwerking.

Ik heb hetzelfde gevoel over mooie geleidepeddels. Toen ik met peddelboten werkte, gebruikte ik altijd gewoon een peddel van een klant die ik ergens in de rivier vond. Ik heb nog nooit enig voordeel gemerkt van een mooie peddel. Als er al iets is, betekenen de geleidepeddels met lange schacht gewoon minder hefboomwerking.

Begin niet eens over "ondiepe" bladen of vierkante schachten :)

#23 ·
Houten roeispanen zijn fijn om mee te roeien, als ze goed gemaakt zijn, maar met het soort misbruik dat ik mijn roeispanen laat ondergaan, kan ik me niet voorstellen dat ik dat soort geld betaal, of iets heb met zo'n mooie afwerking.

Ik heb hetzelfde gevoel over mooie geleidepeddels. Toen ik met peddelboten werkte, gebruikte ik altijd gewoon een peddel van een klant die ik ergens in de rivier vond. Ik heb nog nooit enig voordeel gemerkt van een mooie peddel. Als er al iets is, betekenen de geleidepeddels met lange schacht gewoon minder hefboomwerking.

Begin me niet eens over "ondiepe" bladen of vierkante schachten :)
Een goed gemaakte roeispaan van hoogwaardige materialen zal aanzienlijk misbruik doorstaan. Het mooie van houten roeispanen is dat oppervlakkige schade kan worden hersteld met een beetje schuurpapier en olie.
Ik vind het heerlijk om prachtig gemaakte dingen te gebruiken en ben meer dan blij om tijd te besteden aan het onderhouden van die dingen. Het is moeilijk om over het idee heen te komen om iets moois te bekrassen, maar ze zijn gemaakt om gebruikt te worden. Dus ik zal ze gebruiken. En ze gebruiken zal me gelukkig maken. En dat is tenslotte het einddoel.

#24 ·
Interessant, meneer Nichols,
De Sawyer Smoker Whitewater-riem is gemaakt van massief essenhout en heeft een "dikker blad" om rotsachtige rivieren te weerstaan. Kost $422. De Sawyer Smoker utility-riem heeft een dunner blad en kost $252. Maar u beveelt aan om die dikke bladen te schuren omdat ze zwaar zijn. Wat te doen?

#25 ·
Interessant, meneer Nichols,
De Sawyer Smoker Whitewater roeispaan is gemaakt van massief essenhout en heeft een "dikker blad" om rotsachtige rivieren te weerstaan. Kost $422. De Sawyer Smoker utility roeispaan heeft een dunner blad en kost $252. Maar u beveelt aan om die dikke bladen af te schuren omdat ze zwaar zijn. Wat te doen?
Vergeleken met mijn meeuwen zijn de sawyer bladen een stuk dikker. Zowel het dory-aanbod, dat bijna een stam aan het einde van de schacht is, als de lichtere standaard roeispanen. Vergeleken met de custom exemplaren die ik heb, die twee keer op mijn houten dory op GC zijn geweest, zijn deze naar MIJN mening veel dikker dan nodig. Ik heb de dory roeispanen maar een paar dagen geroeid voordat ik besloot dat ze veel te zwaar waren, en kocht roeispanen van MT4runner. Het beste wat ik in jaren op het gebied van varen heb gedaan.

MT4runner leerde me ze zo dun mogelijk te slijpen, dat heb ik gedaan en ben er erg blij mee. Beter dan weer 500 dollar per stok uit te geven... Hoewel ik weer een set roeispanen van MT4 wil...

#26 ·
Ik begrijp je als het gaat om het verkrijgen van vakmanschap van een man als MT4. De Sawyer "Smoker" utility roeispanen zijn gemaakt van essenhout, maar waarschijnlijk meer voor lichte taken dan de wildwater roeispaan of drifter roeispaan. Waarschijnlijk te licht voor wildwater. Omdat ik geen volledige set roeispanen van meer dan $500 kan betalen met mijn reguliere inkomen, kan ik beter kijken naar mijn verzameling spullen in mijn werkplaats en kijken wat ik kan verkopen om roeispanen te kopen.

#27 ·
Ik begrijp je als het gaat om het krijgen van fijn vakmanschap van een man als MT4. De Sawyer "Smoker" utility roeispanen zijn gemaakt van essenhout, maar waarschijnlijk van lichtere afmetingen dan de wildwater roeispaan of drifter roeispaan. Waarschijnlijk te licht voor wildwater. Omdat ik geen volledige set roeispanen van $500+ kan betalen met mijn reguliere inkomen, kan ik beter kijken naar mijn verzameling spullen in mijn werkplaats en kijken wat ik kan verkopen om roeispanen te kopen.
De smoker wildwater roeispanen zijn veel dingen, en een wildwater roeispaan is er een van.

Ik zou MT4Runner een PM sturen en met hem chatten voordat ik beslissingen neem. Kan geen kwaad en zijn kennis over roeispanen overtreft die van mij...

#36 ·
Denk geen seconde dat ik iets van het onderwerp weet, MAAR deze winter wilde ik een houtbewerkingsproject en ik dacht aan een dory, dan roeispanen, dan peddels nadat ik besefte dat ik slecht ben in houtbewerking en geen tijd heb. Hoe dan ook, toen ik googlede, vond ik veel jongens met houten kano's die peddels bouwen en een paar die ook roeispanen bouwen. Hoe dan ook, een simpele google-zoekopdracht en je vindt misschien nog een paar jongens die bereid zijn roeispanen te bouwen. Ik weet niet of het kosteneffectief is of details, ik herinner me alleen dat ik ze zag en zei: oh kijk, ze bouwen ook roeispanen. Zolang ik uit mijn nek praat, ben ik ook op zoek naar een zeilboot om op te wonen en ik herinner me dat er tientallen houten zeilbootbouwers zijn die bijboten en/of oostkust dories bouwen die ook op maat gemaakte roeispanen bouwen... waar gids je? Ik zou graag voor de lol een ritje op je boot maken! Mt4runner kan ze bouwen of je kunt zijn thread hier ook volgen!!

#37 ·
Ik vind het leuk om de winter door te brengen met het proberen houten roeispanen te maken. De eerste poging zullen waarschijnlijk roeispanen van 8' uit grenen zijn, gewoon om een paar basisproblemen op te lossen. Het resultaat is misschien alleen geschikt voor garagekunst, maar het zou sowieso leuk moeten zijn. Stel dat dit proces me niet al te erg in de problemen brengt, waar halen de professionals dan stukken essenhout vandaan die groot genoeg zijn om roeispanen van te maken?

#38 · (Edited)
Ik vind dit idee leuk om de winter door te brengen met het proberen om houten roeispanen te maken. De eerste poging zal waarschijnlijk een paar 8' roeispanen van grenen zijn, gewoon om een paar basisproblemen op te lossen. De uitkomst is misschien alleen geschikt voor garagekunst, maar het zou sowieso leuk moeten zijn. Ervan uitgaande dat dit proces me niet al te veel in de problemen brengt, waar halen jullie professionals brokken essen vandaan die groot genoeg zijn om roeispanen van te maken?
Ik koop mijn peddels van Jim Snyder en hij heeft wat geschreven over houtselectie. Hij heeft nog steeds een voorraad die hij en Keith Backlund decennia geleden hebben gezaagd! Mijn houtselectieproces | RivrStyx door Jim Snyder

#39 ·
In mijn carrière als hard-shell kajakker heb ik een paar JimiStik kajakpeddels en verschillende van zijn kajakontwerpen voor New Wave gebruikt. Het gevoel van deze peddels in gebruik is moeilijk tot onmogelijk te evenaren.

Peddels presteren op het hoogste niveau, maar zijn eerlijk gezegd ook zo mooi dat je ze als wandkunst wilt tentoonstellen.

Ik weet niet of hij roeispanen maakt, maar zijn kajak- en kanopeddels zijn kunstwerken en prestaties.

#41 · (Edited)
In mijn carrière als harde kajakker heb ik een paar JimiStik kajakpeddels en verschillende van zijn kajakontwerpen voor New Wave gebruikt. Het gevoel van deze peddels in gebruik is moeilijk tot onmogelijk te evenaren.

Peddels presteren op het hoogste niveau, maar eerlijk gezegd ook zo mooi dat je ze als wandkunst wilt tentoonstellen.

Ik weet niet of hij roeispanen maakt, maar zijn kajak- en kanopeddels zijn kunstwerken en prestaties.
Hij heeft roeispanen gemaakt, maar over het algemeen niet. Zijn de peddels niet magisch? Ik vind de raftpeddel die Jon Rugh van Shadetree Paddles voor mij heeft gemaakt erg leuk. Maar het is geen Jimmy Styk.

De sleutel tot fijne houten bootvoortstuwing is tegenwoordig om ruim van tevoren te bestellen. Ik krijg de Songbird-roeispanen in april, een Shadetree-duckie-peddel in mei en een paar van Jim eind '23 en '24. Hij heeft nu vijf jaar achterstand en Shadetree neemt geen nieuwe bestellingen meer aan. Haal de schatten zolang het kan!

#40 ·
Ik heb rechtstreeks contact opgenomen met jbLaramie, maar ik dacht dat ik het aanbod zou uitbreiden: als je in de buurt van mij bent (Oost-Idaho), of binnen de leveringsgebieden van de hardhoutleveranciers waar ik accounts mee heb, kan ik je mogelijk helpen met het verkrijgen van materialen voor roeispanen en dergelijke. Ik krijg groothandelsprijzen en ben bereid die korting te delen. Zeg het gewoon tegen niemand. 😉

#43 ·
Ik moest 24 uur pauzeren, maar deze thread wordt steeds interessanter. Ik zag op de website van Sawyer dat ze "Smoker" roeispanen verkopen van essen. Ze verkopen een aantal Sawyer roeispanen van Douglas spar. Ik herinner me dat de oude Gulls gemaakt waren van Tasmanische spar. MT4 verklaarde net dat Douglas spar van constructiekwaliteit "eigenlijk functioneel" is. Er is ongeveer 25% lagere prijs voor de sparren roeispanen. Is dat omdat Douglas spar meer beschikbaar is dan essen of is een sparren roeispaan een minder functioneel of duurzaam materiaal? Gull roeispanen waren erg populair en schijnbaar functioneel in hun tijd. Ik weet echter niet hoe Tasmanische spar zich verhoudt tot Douglas spar. Als ik voor roeispanen op maat ga, zou ik voor essen kiezen. Maar dat is gebaseerd op mijn bezit van een set Swansons die ik in drie decennia niet heb kunnen verslijten of breken. Maar als Douglas spar bijna net zo goed zou werken, zou het voor mij kunnen werken. Een andere overweging is nu dat mijn bootcarrière op mijn leeftijd veel minder jaren voor me heeft dan achter me. Ik moet MT4 vragen naar opties voor mijn huidige gebruiksniveau.

#47 ·
Ik moest 24 uur pauzeren, maar deze thread wordt steeds interessanter. Ik zag op de website van Sawyer dat ze "Smoker" roeispanen van essenhout verkopen. Ze verkopen een aantal Sawyer roeispanen van Douglas spar. Ik herinner me dat de oude Gulls gemaakt waren van Tasmanische spar. MT4 verklaarde net dat constructiekwaliteit Douglas spar "eigenlijk functioneel" is. Er is ongeveer 25% lagere prijs voor de sparren roeispanen. Is dat omdat Douglas spar meer beschikbaar is dan essen of is een sparren roeispaan een minder functioneel of duurzaam materiaal? Gull roeispanen waren ooit erg populair en schijnbaar functioneel. Ik weet echter niet hoe Tasmanische spar zich verhoudt tot Douglas spar. Als ik voor aangepaste roeispanen ga, zou ik voor essen kiezen. Maar dat is gebaseerd op mijn bezit van een set Swansons die ik in drie decennia niet heb kunnen verslijten of breken. Maar als Douglas spar bijna net zo goed zou werken, zou het voor mij kunnen werken. Een andere overweging is nu dat mijn bootcarrière op mijn leeftijd veel minder jaren voor me heeft dan achter me. Ik moet MT4 vragen naar opties voor mijn huidige gebruiksniveau.
Ik stel me voor, en hij kan me zeker corrigeren als ik me vergis, want hij weet meer over de constructie van roeispanen, dat MT4Runner het heeft over het gebruik van spar als een kostenbesparende maatregel. Ik kan me niet voorstellen dat ik spar zou gebruiken, tenzij de kosten zo vaststonden dat ik niet de extra kosten kon opbrengen om essen te krijgen. Spar is veel zachter en veel meer vatbaar voor splinters. Ik ben in mijn werkplaats op een punt gekomen dat ik opdrachten weiger die zelfs kwaliteits CVG spar vragen. Spar was vroeger veel beter, maar wat tegenwoordig wordt gezaagd, is vaak de derde groei en staat ver af van de oude groei van weleer. Ik geloof dat essen een betere keuze zal zijn voor de levensduur, omdat het aanzienlijk harder is en minder snel splijt/versplintert. Het is ook een stabieler hardhout en minder vatbaar voor draaien/kromtrekken, maar ik stel me voor dat dat de reden is waarom Sawyer zoveel stukken lamineert.
Ik spreek als iemand die goed thuis is in het bewerken van hout, maar niet als iemand die goed thuis is in het bouwen van roeispanen. MT4Runner heeft veel meer ervaring met het bouwen van roeispanen.

#45 · (Edited)
Ik voel me gewoon slecht om houten roeispanen te slaan. Lijkt un cuth (sp) lijkt me niet te storen om de anderen te slaan en te vernietigen en te verliezen lol. Ik zeg je dat ik drie roeispanen heb gebroken in dezelfde wipeout? Dat is 2k dollar als ze van hout zijn!
Tenzij ze niet gebroken waren, daardoor! Vertel me alsjeblieft dat je een video hebt van dit bloedbad!

Ik zou Smokers roeien. Zoals ik al zei, geen belediging voor een old school merk, maar ik ben geen fan van de innovaties onder de naam Sawyer. Smokers zijn stevige, solide essen roeispanen. Houtkwaliteit is niet zo belangrijk voor dit type strijdbijl, vooral in groot, diep water - daar zie ik ze meestal.

Dave, ik hoop dat je wat woodies krijgt! De scout is mijn favoriete boot aller tijden. Zorg ervoor dat je foto's plaatst! Ik heb een stapel oude ski- en bootspullen in de logeerkamer om te verkopen voor deze roeispanen, want mijn budget is ook niet vorstelijk. Minder dingen, meer schatten. En de hele winter maakt de collectie mijn muren mooi!

#46 ·
Ik heb een 9' Smoker die een nieuw thuis nodig heeft. Hij is te kort voor mij. Ik heb hem uit de rivier gered. Geen markeringen. Ik heb lange tijd geprobeerd de vorige eigenaar te vinden.

Hij moet zeker geschuurd worden en wat olie krijgen. Ik had erover gedacht om hem aan de muur van mijn kantoor te hangen, maar ik heb het nooit gedaan, en nu werk ik niet meer.

Als je denkt dat je hem kunt gebruiken, kom hem dan halen. Als je de behoefte voelt om je portemonnee ervoor te openen, doe dan een donatie aan American Whitewater of Willamette Riverkeeper; ik wil er geen geld voor.

#48 ·
Vond dit vanmorgen toen ik rondkeek:
Het lijkt erop dat ze luchtgedroogde essen verkopen voor een redelijke prijs. $10/board foot. De laatste keer dat ik keek, kon ik het volgens mij voor ongeveer $6 krijgen voor in de oven gedroogd in de groothandel. Ik gok dat je ongeveer 25 board feet nodig hebt voor twee roeispanen. Ik gok dat het ongeveer $50-$100 aan verzendkosten zou zijn. Het is geen probleem om materiaal te verzenden.
In de oven gedroogd hout is waarschijnlijk prima, maar luchtgedroogd hout zal minder broos zijn. Lucht drogen behoudt ook meer van de natuurlijke kleuren in het hout. In de oven drogen heeft de neiging om dingen te dof te maken. Ik weet niet zeker hoeveel verschil het maakt voor essen, maar het maakt een enorm verschil in sommige houtsoorten, zoals walnoot. Als ik de tijd zou nemen om nog een set te maken, zou ik ook de tijd nemen om kwalitatief hoogwaardig luchtgedroogd materiaal te vinden.

#49 ·
Goede info, ik ben vastbesloten om, indien mogelijk, voor essenhout te gaan. Ik heb niet alle benodigde gereedschappen om mijn eigen roeispanen te maken en het is onpraktisch om ze te kopen om één set roeispanen te maken. Dat betekent dat ik moet kopen bij Sawyer of een van de verschillende eenmanszaken in het hele land. Sawyer biedt momenteel 3 modellen essenhouten roeispanen aan: Smoker Utility, Smoker Whitewater en Smoker Drifter. De laatste twee zijn niet op voorraad. Ik heb de rivierbenodigdhedenwinkels doorzocht en ze lijken overal uitverkocht te zijn waar ik heb gezocht. Als ik rechtstreeks bij Sawyer bestel, hebben ze $580 aan verzendkosten genoemd. De website biedt alleen FedEx 3-daagse verzending aan. Er moet een voordeligere manier zijn om te verzenden, maar ze boden niets anders aan. Ik wou dat Will Amette twee 9ft Smokers had gevonden, dan zou ik ze inkorten. Waarschijnlijk tijd om nog eens naar Songbird en Mt4runner te kijken. Ik zal ook contact opnemen met de lokale rivierwinkel, 4-Corners Riversports, om te zien of ze ooit Sawyer/Smoker roeispanen in hun winkel kunnen krijgen zonder dat ik de verzendkosten betaal. Ze verkopen wel Sawyer-producten, maar de huidige voorraad is bedroevend.